Funktionell träning


Linus Johansson äger alltså!
Gårdagens utbildning med Linus var SÅ bra. Han sa att han skulle lära oss allt han vet. Det var väl inte riktigt sant för denhär killen vet mycket. En hel del av det lärde han oss åtminstone. Dagen såg ut såhär:

-Linus föreläste om tankarna kring funktionell träning. Vad det innebär.
- Vi gick in till träningsssalen och gjorde ett rörlighetstest.
- Vi gick igenom tekniken i benböj ordentligt.
- Linus visade oss en massa funktionella övningar
- Linus körde ett pass med oss. De tyngsta 40 minutrarna jag har upplevt på åtminstone ett år.

I funktionelll träning så har man inte indelat kroppen i olika delar (arm, ben, rygg osv.) utan man ser kroppen som en enhet. Vi diskuterade muskelkedjor och gick igenom 4 stycken mer ingående. Visste ni tillexempel att den bakre muskelkedjan sträcker sig från tårna till ögonbrynen? Via baksidan av benen och ryggen och nacken då? Så om du känner efter riktigt noga så kanske dina tår rör sig när du rynkar ögonbrynen? haha, nånej. Skämtar nu lite.
Principen är alltså att man ska träna rörelser där hela muskelkedjan är med istället för att punktträna en muskel.  Jag visste ju nog lite om det här tidigare - men nu känner jag att jag förstår det på riktigt och det är roligt.

Linus pratade också om teknik och om tre saker som är viktiga. Grepp, andning och förlängning.  Ta en armpress t.ex. När du står i armpressposition med armarna raka så ska du greppa tag i golvet, förlänga kroppen mellan tårna och huvudet och sen andas in på vägen ner och ut på vägen upp. Linus visade också skillnad i utfall om man gjorde vanliga utfall och vanliga utfall med grepp med foten. Den ena foten greppar tag i golvet genom att spänna tårna mot golvet och sen stiger man bakåt med andra foten. Linus rekommenderade också att man ska göra utfall genom att stiga bakåt eftersom det är vänligare mot kroppen och lättare att få knät rakt.
Han gjorde också en demo med Tabita hur de tre delarna (grepp, förlängning, andning) fungerar:

Benböjet gick vi in lite djupare på eftersom det är en övning som har väldigt komplex teknik och många har svårigheter att göra en korrekt benböj. Linus demonstrerade såklart en perfekt benböj - en sån där som får en att tappa andan. haha!  (Jag är en sån nörd.)

För en perfekt benböj ska man stå höftbrett, gå ner så långt så att rumpan nuddar hälen och fortfarande ha ryggen helt rak och knäna ska vara rakt framåt. Knäna och tårna ska inte roteras utåt på vägen ner.
I mitt fall så åker överkoppen framåt när jag sätter mig neråt - vilket betyder att jag är stel i bröstryggen.  Vi fick några tips på hur vi skulle jobba för att öka rörligheten där.



Ja, jag fick svar på många frågor igår. Bland annat vad man gör åt problemet att höften "klonkar" vilket min har börjat göra. Klarar inte av att beskriva orsaken här men jag fick tips på stretchövningar för att lösa problemet.

Linus gick också igenom kettlebellssvingen med oss och gav sina tips på hur man förklarar övningen för en gruppträningsklass. Så att tekniken blir så förståelig som möjligt. Samt hade oss att testa en hel del andra funktionella övningar.

Till sist så tog han nästan livet av oss med ett värstingpass. Seriöst tungt var det. Spyan var inte långt borta.
Jag gick sen och la mig halv nio igår. Totalt slut.


 Barfota eller barfotaskor var Linus melodi. För att skor med dämpning också dämpar signaler till kroppen och hjärnan om underlaget.

 Workshop: rörlighetstestet.
 Glada Malin! Hon var rörlig så hon var ännu på bra humör - vi andra hade fått vår värld krossad och var lite nedstämda där ett tag.


Hellre jämm och svag än skev och stark eller nåt (syftar på rad 1). Jag har defintivt möjlighet att se förbättringar här.  Att jag kammade hem en 2:a på benböj (YESS!!)  beror på att vi fick lägga en upphöjning under hälen vilket förbättrade min teknik oerhört.

2 kommentarer:

  1. Verkar som att det var en bra utbildning! Gillade starkt hans kettlebells bok.
    En annan som är väldigt duktig inom funktionell träning och vars utbildningar jag varmt kan rekommendera är Magnus Ringberg och hans functional moves http://functionalmoves.se/

    Om du har ett höft som knakar, utan smärta, är det säkert "snapping hip" som du drabbats av. Dvs. när Tensor fascia latae, som finns på utsidan höften och låret, är spänd och vid rörelse av höften så "hoppar" fascian över trochanter (benutskott på lårbenet). Teknikkorrigering, töjningar och fasciamobilisering brukar ge ett bra resultat =)

    SvaraRadera
  2. Verkar vara effektiv träningsmetod! Jag har läst lite om funktionellträning men aldrig testat. Man borde ju ta och testa det! :)

    SvaraRadera